Sprookjesland

7 februari 2014 - Muscat, Oman

Er was eens.......een land, waar een liter benzine goedkoper is dan een fles water, waar nog echte grenzen zijn, waar je ogen zeer  doen van al het wit en het marmer, waar overal de geur van wierook hangt, waar mannen in het wit en vrouwen in het zwart lopen, waar alcohol verboden is, en waar  Bentleys, Landcruiser, Range Rovers  en vette Toyota's het straatbeeld bepalen en waar de mensen erg vriendelijk en gastvrij zijn.Dat  land heet Oman en voordat je erbinnen mag, wordt je bagage streng gecontroleerd.Alle bagage de bus uit, hashhonden erbij, koffers openmaken enz. Tot onze grote verbazing hoefden we niet voor het visum te betalen." I give you two weeks free". In Musqat aangekomen moesten we bij een bepaalde brug uitstappen, waar we afgehaald zouden worden en dat werkte allemaal prima.  Slaapplaatsen hadden we  gereserveerd via Airbnb, "slapen bij de mensen thuis", dus altijd een verrassing. We kwamen terecht in een volkswijk in een groot appartement , dat bewoond werd door 5 broers, Abdullah, Achmed, Hoessein, Mohammed en Hassan  , in de leeftijd van 19 tot 31 en Karen uit Costa-Rica, die daar de scepter zwaaide. We werden zo ontzettend hartelijk ontvangen en nog dezelfde middag nodigde Mohammed ons uit voor een "sightseeing tour" in zijn. BMW . dit huishouden heeft 5 auto's voor de deur staan, heel gewoon in Oman, want openbaar vervoer is er nauwelijks en taxi's zijn heel duur i.t.t. Dubai, waar een taxiritje maar net iets duurder is dan een metroritje. Vanzelfsprekend dat we die avond ook meeaten. De kamer is groot en schoon met eigen badkamer. Muscat bestaat eigenlijk uit 3 aanelkaar gebouwde dorpen, de afstanden zijn daardoor groot, een huurauto is noodzakelijk. De stad is overwegend wit en er nauwelijks hoogbouw, het is er schoon, iedereen heeft te eten en er hangt een zeer prettige relaxte sfeer. Sultan Qaboos,die zeer geliefd is en  sinds 1970 aan het bewind is, heeft in 40 jaar Oman naar de moderne tijd gebracht. Voor die tijd was het een achterlijk en arm land. Er wonen ook heel veel Expats, net zoals in Dubai. Bijna iedereen spreekt hier engels, wat wel erg makkelijk is, omdat ons arabisch zeer beperkt is. Gisteren hebben we met Mohammed de huurauto opgehaald, met een extra verzekerinkje mocht Fred toch rijden, boven de 65 mag je geen huurauto besturen in Oman. Ook een niet upgedate GPS erbij, zo bleek later, zodat we de eerste middag uren hebben rondgereden, zonder ook maar ergens te geraken, met veel toeterende Omani's achter ons. Kaarten van Muscat bestaan n.l. Ook niet! ' s Avonds hadden we kaarten voor het Royal Opera House, bang dat we net niet zouden kunnen vinden, zijn we 2 uur van te voren vertrokken!

1. Pieter:
    7 februari 2014
    He ouwe hippies!!,

Weer een heerlijk verhaal om te lezen.
    Grappig dat over die 5 auto´s, ik dacht dat Oman nl. niet zo welvarend was. Hebben ze daar ook olie?

Dikke kus

P
  2. Els:
    8 februari 2014
    Wat een mooi verhaal, nieuwsgierig als ik ben, hoe komt een Costaricaanse terecht bij vijf musketiers?
    Ben ook benieuwd naar jullie ervaringen in het Opera House.
    Wel te hopen dat jullie MoMo goed werkt in de woestijn,in ieder geval veel water meenemen.