All in, zonder bandje, zonder drank

19 februari 2014

Toen Sultan Qaboos aan de macht kwam in 1970 , na zijn vader verdreven te hebben, begon hij met de modernisering van Oman. Ezelpaadjes werden vervangen door snelwegen en met de komst van de elctriciteit, het laatst was de stad Salalah aan de beurt in 2000, maakte de bevolking ook kennis met t.v. en koelkast. De oude lemen dorpen verdwenen en nieuwe karakterloze  dorpen werden verderop gebouwd. Veel van deze spookdorpen bestaan nog, Al Hamra is zo'n spookdorp, met nauwe, kronkelige verlaten straatjes, ingestorte muren en oude nog bestaande prachtige deuren.in deze ruines wonen vaak nog Indiers. In Al Hamra heeft een bewoner zijn oude huis gerestaureerd en er een aandoenlijk museumpje van gemaakt, met vrouwen uit het dorp, die laten zien hoe vroeger de koffie werd gezet ,het meel werd gemalen en het omaanse brood werd gebakken.  Er werd ook bij gezongen.( video)Verder hingen er veel foto's van His Royalty en natuurlijk kregen we omaanse koffie en dadels aangeboden. Via een weg omhoog met veel haarspeldbochten kwamen we aan in het eeuwenoude lemen dorpje Misfa Al Abryeen, dat tegen de berghelling aangeplakt ligt, omgeven door oases met dadelpalmen en citroenbomen, oude wachttorens, kortom erg schilderachtig. In het deels verlaten en vervallen dorpje wonen slechts 800 mensen, die het niet erg op prijs stellen dat er een guesthouse geopend is in een van de opgeknapte ruines. Er heersen ook strenge kledingvoorschriften, waar niet iedereen zich aan houdt. Om er te komen moeten we zeker een kwartiertje lopen, trapje op , trapje af, oppassen dat je niet uitglijdt, voor Fred heel zwaar. Rugzak met de noodzakelijke spullen, de rest blijft in de auto.De kamer die we krijgen is zeker 40 vierkante meter,een apart huisje, arabisch ingericht, dus bed op de grond en kussens tegen de muur, met een terras dat uitkijkt over de  oase en de kale bergen.we hebben hier twee heerlijke dagen gehad. All in , zonder bandje, zonder drank. Ik heb hier een prachtige wandeling gemaakt met een gids en ben ook alleen op stap geweest. Fred heeft heerlijk op het terras gezeten. Omdat we voor ontbijt, lunch en diner ook nog veel trapjes en paadjes moesten lopen, heeft Fred ook oefening gehad! We moesten dezelfde weg ook weer terug, maar zijn gelukkig heelhuids weer bij de auto gekomen. Op weg naar Muscat!

1. Rein:
    19 februari 2014
    Dag lieverds,
    ik volg jullie reis met plezier.
    Maar hopelijk kunnen jullie voor vertrek nog de prangende vraag beantwoorden die de eerste Oman aflevering opriep:Hoe zit het met die Costa Ricaanse en die vijf jongens in eén huis.Is dat nu niet raar daar?Of is ze met een van die vijf getrouwd?Of de au-pair?En hoe is ze daar terecht gekomen?
    NOg veel plezier en goede reis,
    Rein