Terug in Muscat

20 februari 2014 - Muscat, Oman

We zijn weer terug in Muscat, en werden met gejuich hier ontvangen, we voelden ons meteen weer thuis.We krijgen veel vragen over de boys en de Costaricaanse Karen. Karen kwam anderhalf jaar geleden naar Oman op vakantie bij haar oom. Zij leerde hier Hassan kennen, de oudste broer. Karen is kok en wil zich graag  specialiseren in de zoetigheden ,die hier in grote hoeveelheden worden gemaakt en verorberd. Drie maanden geleden kwam zij terug in Oman om cursussen te volgen, inmiddels catert ze ook,  kookt voor de jongens en maakt het huis schoon. Zij heeft geen relatie met Hassan, want ze wil absoluut geen moslimman. Ze wil hier een jaar of twee blijven, ervaring opdoen en weer verder reizen.Ze moet altijd vergezeld worden door een van de broers als ze het huis uit wil, naar de dokter, boodschappen enz.  De jongens zijn stapelgek op haar, het is dan ook de enige vrouw die ze zonder sluier zien en die  ze mogen aanraken. Daarom vinden ze het ook zo spannend om gasten uit Europa te krijgen, vooral als ze jong en blond zijn. Maar ons , oudjes, vonden ze ook heel leuk! Zelfs deze moderne jongens mogen niet zelf hun vrouw uitzoeken, dat doet hun moeder en tot het huwelijk mogen ze niet samen wandelen, praten, laat staan sex hebben! Twee jongens studeren, de andere drie werken. Het is de gewoonte ,dat alle kinderen tot hun huwelijk bij de ouders blijven wonen, maar in Nizwa is geen universiteit en ook geen werk wat bij de anderen past. Ze zijn erg warm en hartelijk, veel gevoel voor humor, we hebben enorm gelachen, er heerst een beetje een studentenhuissfeertje, en kunnen ongelooflijk feesten, zonder drank en drugs! Er lopen ook veel neven in en uit , die op hun beurt ook weer overal mee naar toe gaan. In Nederland missen we dat familiegevoel. 'S Avonds zijn we met ze naar het Muscatfestival gegaan, een soort jaarmarkt, met eten, drinken, folklore, oude ambachten, optredens, (video's) o.a van een nederlandse klompendansgroep, heel leuk om mee te maken, weinig toeristen, echt een festival voor de Omanen, veel Bedoeienenvrouwen. Muscat is in deze tijd van het jaar kleurrijk en groen, miljoenen petunia's staan in perken langs de snelwegen, mooi contrast met het wit van de stad.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk:
    20 februari 2014
    Een rijke ervaring erbij uit een land waar echt alles anders is dan wij hier in Nederland gewend zijn. Leuk om dit op deze manier aan de zijlijn mee te mogen maken. Een goede reis naar huis toegewenst.
    gr.Henk