Vooruit met de geit

15 februari 2014 - Nizwa, Oman

''s Morgens  om half zeven opgestaan, douchen, en weg met de auto naar de geitenmarkt.Elke vrijdag is er in Nizwa een grote geitenmarkt.Het was al gigantisch druk en er was nauwelijks een parkeerplaats te vinden. Op de dierenmarkt stonden honderden mannen en jongens met even zoveel geiten, koeien en schapen. Geen item voor de dierenpartij, of misschien juist wel. Er stonden koeien met doorgegroeide hoeven,waar ze nauwelijks op konden lopen. Geitjes met de pootjes aan elkaar vastgebonden.Bedoeienenvrouwen met hun snavelmaskers zaten in groepjes bijelkaar. Door het gedrang heen, kwamen we daar waar het vee verkocht werd. In een grote cirkel  zaten de kopers en de verkopers renden in de rondte om hun dieren te showen. Het was een hilarische happening. (Video) Mannen met in hun armen geitjes, bokken, schapen, rammen en lammetjes liepen schreeuwend alsmaar doorelkaar in de cirkel. In hun ogen lag spanning, geld,alertheid. De dieren werden aan een touwtje mee gesjouwd. De kopers schreeuwden af en toe een bod en door ging weer de caroussel.Hoe het precies werkte hebben we niet begrepen. Het ging maar door en door en door. Tegen achten kwamen de bussen met toeristen en eigenlijk was het toen afgelopen. We zijn in een restaurantje wat gaan ontbijten en we zaten midden tussen de,met hun vingers etende mannen die waarschijnlijk zo juist een goede koop hadden gesloten.Ze propten hun monden vol met  rijst, kip,salade,klokten water of thee of koffie naar binnen onder luid gekrakeel. Vermoeid gingen we naar ons   guesthouse om nog een tukje te maken. Het was een enerverende, interessante ochtend.

1. Piet de Ruiter:
    17 februari 2014
    Kan je wel zeggen ik zou er emotioneel van worden .Nog niet gevallen Wil en gaat Fred Goed ? Kus Tiny