De schepen van de woestijn, kameel en fourwheeldrive.

13 februari 2014 - Nizwa, Oman

Om  vijf  voor drie kwamen we op het afgesproken parkeerplaatsje aan, na een Shell benzinestation, eerste weg links, naast een kleine moskee.. Gevonden tot onze grote verbazing. We troffen een erg vriendelijke bedoeien.  Overstappen in een grote 4 wheeldrive en karren maar door het zand. Hoe ze de weg kunnen vinden is  ons een raadsel. De bedoeienen in Oman leven niet in tenten, maar in barastihutten gebouwd van palmhout, de muren en het dak zijn van palmbladrepen. Van binnen zijn de wanden en het dak bekleed met mooi geweven doeken. Ons kamp wordt geleid door een bedoeienen familie. 's Winters wonen ze in deze hutten en in de zomer in een huis in de stad of het dorp.Het zou anders te heet zijn. Hun hoofdmiddel van bestaan is het fokken en verkopen van geiten en kamelen. Toerisme levert ook een leuke duit op natuurlijk. De behuizing is erg primitief. De hut staat gewoon op het zand, met rieten matten op de grond. Ook geen elektriciteit of warm water, wel een waxinelampje van Ikea.Een stukje verder lopen stonden een paar wc's. D.w.z. wat muurtjes met een deur en een gat in de grond,zonder dak. Fransen waren daar zeer gelukkig mee vroeger. Tegen vijven gaan we met fourwheeldrive een flink stuk verder de woestijn in om op een mooi duin te genieten van de zonsondergang. Naarmate de zon steeds verder zakte, zakte ook de temperatuur. We zaten te vernikkelen want we waren onze fleecejasjes vergeten mee te nemen.  Er werd in een mum van tijd een vuurtje gemaakt waarop een pot  koffie werd gezet en wij ons konden warmen. Nadat de zon helemaal onder was en het inmiddels steenkoud was geworden, gingen we met de fourwheel steil naar beneden het duin af. Rond half acht gingen we heel lekker eten. Kip, rijst, salade,hummus,linzenprut,platte broden, gekookte groenten en koffie met dadels toe. Van de kou zijn we vroeg naar bed gegaan, twee dikke dekens over ons heen, heerlijk geslapen. Midden in de nacht werd ik wakker,ben naar buiten gegaan. De maan was inmiddels verdwenen, duizenden sterren aan de hemel, zo mooi! De volgende morgen was het al snel heel warm, behalve de douche, die hebben we dus overgeslagen,net zoals het ritje op de kameel. Rond negen uur werden we weer naar onze auto in het dorp gebracht en reden we naar Ibra, een stadje 25 km.verderop.Op woensdagmorgen is daar een vrouwenmarkt. Er is een afgescheiden gedeelte van de markt, waar vrouwen prachtig geborduurde brede enkelbanden verkopen. Deze enkelbanden worden onderaan de harembroeken genaaid. Maar ook sjaals, schoonheidsmiddeltjes, parfum, en sterk geurende wierook. Mannen mogen daar niet komen. Foto's maken mag ook niet. Dat mag nergens in Oman, foto's maken van een vrouw.Ook mannen maken daar vaak bezwaar tegen. Dus vragen we het eerst of doen we het stiekem.

1. @nne en Ton:
    13 februari 2014
    Hoi Fred en Wil,

We genieten van jullie avontuurlijke verhalen.Van fourwheel drive naar kameel! Wat een schepen van de woestijn.

Geniet er verder van!!

Liefs,

@nne en Ton
  2. Pim:
    13 februari 2014
    Hoi Fred en Wil,
    Ik geniet met volle teugen van jullie mooie verhalen en avonturen.
    Ik weet nog wel dat het s,avonds door de kou héél vochtig was.
    Nog veel plezier.