Regen in Sur

9 februari 2014 - Sur, Oman

Het regent, het regent en het  waait heel hard en het is koud! Hollands weer. De golven hebben witte koppen, zien we uit het raam van ons appartementje.Aangezien er hier geen gezellige grandcafees zijn met een leestafel hebben we eitjes staan bakken in het keukentje en beneden bij de naastgelegen coffieshop warme thee met melk en kardemom gehaald. Vanmorgen was het nog stralend weer en hebben we in Sur , waar we gisteren zijn aangekomen, wat rondgereden en geconstateerd dat er niet veel te beleven valt. Weliswaar is er een smalle wandelboulevard van zeker wel 10 kilometer langs de zee, maar echt sfeervol is het niet. De goedbedoelde pogingen van de sultan om het land in de vaart der volkeren mee te nemen heeft ook negatieve gevolgen gehad. We hadden ons erg verheugd op de rit van ruim 300 km van Muscat naar Sur. Op de kaart loopt deze weg langs de kust , maar in werkelijkheid is het een saaie 4 baans weg, met weinig verkeer. Je rijdt door een soort maanlandschap, kale bergen en erg onherbergzaam. Je kunt moeilijk de weg af. We hebben het een keer geprobeerd, maar we kwamen in een onverhard dorp, waar we een bekertje nescafe hebben gedronken. Geen kip  op straat, alleen geiten. De vrouwen zitten binnen. En soms loopt er een man, meestal stok oud. De huisjes zijn rommelig en wit. Af en toe een onduidelijk winkeltje. Wel grote auto's voor het huis. We kwamen net voor donker in ons hotel aan.  Een groot appartement met een heel hard bed. Je kunt eigenlijk alleen op je rug slapen, wat weer een gesnurk oplevert. De stad ligt wel mooi wit te wezen aan de zee, met een vuurtorentje. Attractie nummer 1: de vismarkt. Viel wat tegen. Het was een nieuw gebouw. Veel tonijn, rog, haai, snappers en wat Omani, die vis schoonmaakten en verkochten. Veel klandizie was er niet. Veel oude gebouwen zijn afgebroken en vervangen door nieuwe, wat de sfeer een beetje steriel maakt. Ook zijn er geen vrouwen  straat. Die nemen geen deel aan het sociale leven buiten de deur. De vrouwen mogen alleen met hun man naar buiten. Daarom zijn de meeste markten erg stil en saai.Toch maken de Omani een vrolijke en gelukkige indruk. Ze hoeven dan ook niet veel te werken. dat doen de Indiers en mensen uit Pakistan en Bangla Desh. De Omani werken meestal voor de overheid. Jammer dat de sultan Quaboos alles wil vernieuwen. Voor de Omani leuk, maar voor de toeristen minder.Heel interessant was het scheepswerfje,waar  indiase timmerlui nog met de hand de originele, houten dhows maken. Dat zijn grote zeewaardige boten, soms zelfs met 3 masten. Ongelofelijk vakwerk. Het regent en waait nog steeds, morgen gaan we door naar Raz el Had, schildpadden spotten op het strand ( hopen we).

1. Edo:
    Hi Wil en Fred ,

Mocht het heel hard blijven regenen in Sur en mochten jullie
    internet verbinding hebben ,dan kunnen jullie even naar m n laatste filmpje -HET RIJK ALLEEN- kijken met Eva van Heijningen en mij : vimeo.com/84756815

hartelijke groet ,Edo
  2. Isabel:
    9 februari 2014
    Wat jammer dat het zo hard regent maar ik denk dat jullie er wel wat leuks van maken! Is het leuk in jullie appartement? En ik wens jullie heel erg veel plezier in sur en de rest
    XXX-isabel
  3. Jet:
    Hoi Wil en Fred,
    Maak je geen zorgen over regen, hier is het niet beter. Al dagen veel storm en natte kou. Afschuwelijk voor je oude botten! Vandaag naar de 2e Maasvlakte gereden om de golven te zien met windkracht 10. Magnifiek! Niet gewandeld, te veel opwaaiend zand en bang om het evenwicht te verliezen. We hebben het bekeken vanachter de ramen.
    We lezen met veel plezier jullie verslag. Vraag me af hoe Wil zich voelt tussen al die kerels!?!
    Wij zijn vrijdag naar een fantastische uitvoering van Paco Pena Flaminco Dance Compagny geweest in het Nieuwe Luxor theater. Hij probeert andere culturen te mengen met de flamenco muziek en dans. Nou, dat is prima gelukt met een Afrikaanse groep musici en dansers. Fenomenaal hoe hij de ene cultuur over laat gaan in de andere. Ook het samenspel was geweldig! Soms ook heel humoristisch om een zwarte man de flamenco dans te zien doen. Genoten!
    Verder geen bijzonders.
    Wachten op verder verhaal en foto's van jullie.
    Liefs, Leonidas en Jet
  4. Coby en Bart:
    10 februari 2014
    Wat maken jullie een leuke reis en chapeau voor jullie ondernemersdrift. Jammer van dat Hollandse weer dan kunnen jullie een beetje met ons meeleven want t s hier ook bar.
    Elke dag kijk ik even naar jullie verhaal en geniet ervan.
    Liefs Bart en Coby